Για πρώτη φορά, το nylou.com σας δείχνει ό,τι ΟΛΟΙ οι άλλοι σας περιγράφουν. Δείτε 30.000 φωτογραφίες από 2.500 ξενοδοχεία, 300 παραλίες, 125 μουσεία και αξιοθέατα και 150 εστιατόρια της Ελλάδας.
Eάν βρεθείτε στην Ελλάδα, θα γευτείτε σίγουρα Ελληνικά πιάτα και με τον τρόπο αυτό, θα γνωρίσετε τη Μεσογειακή δίαιτα, την οποία, η ιατρικές και άλλες έρευνες τα τελευταία 40 χρόνια, προτείνουν σαν το μυστικό της υγείας και της μακροζωίας.
Η Μεσογειακή δίαιτα άρχισε να απασχολεί την διεθνή κοινή γνώμη την δεκαετία του 1960, όταν γιατροί και αξιωματούχοι της δημόσιας υγείας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ άρχισαν να μελετούν τους πιθανούς παράγοντες που συνέβαλαν στην μακροζωία και την καλύτερη υγεία των λαών της Μεσογείου σε σχέση με τους πληθυσμούς των πλουσιότερων χωρών του Βορρά.
Το ενδιαφέρον αυτό προήλθε από την εμπειρική παρατήρηση ότι οι κάτοικοι της Κρήτης παρουσίαζαν χαμηλά ποσοστό χρόνιων ασθενειών και καρκίνου, και ήταν οι μακροβιότεροι άνθρωποι του πλανήτη. Τα συμπεράσματα των μελετών εκείνων οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι η διαφορά ήταν οι διατροφικές συνήθειες.
Τον Ιανουάριο 1993, μια επιτροπή πανεπιστημιακών και ερευνητών, στην Μασσαχουσέτη των ΗΠΑ, εξέτασε τα δεδομένα μιας σειράς επιδημιολογικών μελετών που περιέγραφαν τις διατροφικές παραδόσεις των λαών της Μεσογειακής λεκάνης και σχεδίασε τη Μεσογειακή Διατροφική Πυραμίδα.
H παραδοσιακή διατροφή της Μεσογείου, βασίζεται κυρίως σε ένα πολυποίκιλο μενού από φυτικές πηγές, όπως τα φρούτα, τα λαχανικά, τα σιτηρά, τα φασόλια, τα φυστίκια και τους σπόρους. Στην Βόρεια Αφρική, τον βασικό πυρήνα της διατροφής αποτελούν το κους-κους, τα λαχανικά και τα όσπρια. Στην Νότια Ευρώπη ήταν το ρύζι, το πληγούρι, τα ζυμαρικά, οι πατάτες με λαχανικά και τα όσπρια.
Στην διατροφικές συνήθειες της Ανατολικής Μεσογείου πολλά γεύματα βασίζονται σε ένα μείγμα ρυζιού και πληγουριού, μαζί με διάφορα λαχανικά και όσπρια, όπως ο αρακάς. Σε όλη τη Μεσογειακή διατροφή το ψωμί αποτελεί βασικό προϊόν και στη δίαιτα τρώγεται χωρίς βούτυρο ή μαργαρίνη.
Η Μεσογειακή διατροφή αφαιρεί ως και το 40% των θερμίδων της ημερήσιας ποσότητας λίπους, με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά η πιθανότητα καρδιοαγγειακών παθήσεων αφού το λίπος προέρχεται κυρίως από το ελαιόλαδο και το ψάρι.
Σαν μονοκορεσμένο, το ελαιόλαδο δεν έχει το ίδιο αποτέλεσμα με τα κορεσμένα λίπη. Το ελαιόλαδο είναι επίσης μία καλή πηγή οξείδωσης.
Η κατανάλωση του ψαριού κάποιες μέρες της εβδομάδας οφελεί τους Μεσόγειους λαούς αυξανοντάς τους την ποσότητα των λιπαρών οξέων "Ωμέγα3", κάτι από το οποίο οι υπόλοιπες ανεπτυγμένες κοινωνίες δεν έχουν αρκετό.
Η μετρημένη κατανάλωση κρέατος επίσης οφελεί την υγεία. Υπάρχει μία κοινή γνώμη μεταξύ των επαγγελματιών διατροφολόγων που υποστηρίζει ότι η Μεσογειακή διατροφή είναι πιο υγιεινή από αυτήν της Βόρειας Ευρώπης και της Αμερικής εξαιτίας των υψηλών ποσοτήτων σιτηρών που περιέχει, όπως το σπαγγέτι, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο.
Αλλά τί ακριβώς είναι η Μεσογειακή διατροφή;
H Mεσογειακή δίαιτα δεν είναι μία δίαιτα με την έννοια της "Δίαιτας του Άτκινς" και άλλων τόσο καθορισμένων προγραμμάτων. Περισσότερο αποτελείται από διατροφικές συνήθειες που δημιουργήθηκαν από τους αιώνες και βασίζονται κυρίως στην συγκεκριμένη χλωρίδα και πανίδα του Μεσογειακού Λεκανοπεδίου.
Συμβαίνει συχνά αυτές οι διατροφικές συνήθειες να μειώνουν τα ποσοστά καρδιακών και άλλων χρόνιων παθήσεων. Μερικά από τα χαρακτηριστικά της περιλαμβάνουν:
Στις παραδοσιακές Μεσογειακές δίαιτες, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τοπικής σοδειάς και συχνά έχουν υποστεί την ελάχιστη επεξεργασία. Αυτός μπορεί να είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που μας κάνει να κατανοήσουμε τους βασικούς οφέλιμους παράγοντες της δίαιτας. Αντιόξινα και άλλες μικροτροφές που βρίσκουμε στα φρούτα, τα λαχανικά και τα ζυμαρικά.
Το ελαιόλαδο, υψηλό σε μονοκορεσμένα λίπη, είναι μία καλή πηγή αντιόξινων και αποτελεί μια καλή πηγή λίπους για τον οργανισμό. Έρευνες έδειξαν ότι η Μεσογειακές δίαιτες αποτελούνται κατά 40% από λίπη, όταν οργανισμοί όπως η Αμερικανική Ένωση Καρδιοπαθειών συνιστά 30%. Παρ' όλα αυτά είναι πολύ χαμηλό σε πολυακόρεστο λίπος. Υψηλή εισαγωγή λίπους στην μορφή του ελαιόλαδου στην παραδοσιακή Ελληνική διατροφή δεν έχει κάποια αρνητική επίπτωση στην υγεία. Θεωρείται ότι το λάδι παράγεται ουδέτερο και με σεβασμό για να επηρεάζει τα επίπεδα της χοληστερίνης. Αντίθετα πιστεύεται ότι το ελαιόλαδο και τα υψηλά πολυακόρεστα λίπη μπορούν να αυξήσουν την χοληστερόλη ΗDL, που είναι η "καλή χοληστερίνη", ενώ έχει μικρή επιρροή στην χοληστερόλη LDL που είναι η "κακή χοληστερίνη".
Γαλακτοκομικά προϊόντα από διάφορα ζώα όπως κατσίκες, πρόβατα, βουβάλια, αγελάδες και καμήλες, κυρίως σε μορφή τυριού και γιαουρτιού, καταναλώνονται παραδοσιακά σε μικρές ποσότητες. Σε όλη την περιοχή, το φρέσκο γάλα καταναλώνεται με οικονομία ενώ τα κρέατα συνήθως συνοδεύονται από κρασί ή νερό. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ζωντανά βακτήρια στο γιαούρτι μπορούν να συμβάλλουν στην καλή υγεία.
Το κρέας και κυρίως το κόκκινο κρέας αποφεύγεται. Η κατανάλωση ψαριών διαφέρει από χώρα σε χώρα αλλά σε γενικές γραμμές είναι υψηλότερη από ότι το κόκκινο κρέας. Υπάρχουν στοιχεία που συνιστούν ότι το κόκκινο κρέας σχετίζεται με καρκίνο του εντέρου, καρκίνο του προστάτη και καρδιοπάθειες, πιθανότατα από τις καρκινογενείς μορφές μαγειρέματος. Επιπλέον τα προϊόντα από τα ζώα δεν περιέχουν ίνες ή αντιόξινα και αντικατέστησαν τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά που μπορεί να περιέχουν τέτοια στοιχεία.
Σε ολόκληρη τη Μεσόγειο το κρασί πίνεται με εγκράτεια και συνήθως συνοδεύει τα γεύματα. Για τους άντρες εγκράτεια σημαίνει δύο ποτήρια κρασί την ημέρα, για τις γυναίκες, ένα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί οι ερευνητές συνιστούν ότι υπάρχει μία συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης αλκοόλ και της μείωσης καρδιοπαθήσεων. Η πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής δεν βασίζεται μόνο στο βάρος ή την εισαγωγή θερμίδων. Είναι περισσότερο ένας συνδυασμός αυτών, που έχει σαν σκοπό να αποδίδει σχετικές αναλογίες και μία γενική αίσθηση της συχνότητας των γευμάτων, όπως επίσης και μια ένδειξη του ποιές τροφές πρέπει να καταναλώνονται στα πλαίσια μιας υγειούς Μεσογειακής δίαιτας.